Sunday, September 03, 2006

 

Ringkasan Belanjawan 2007

Salam sejahtera. Belanjawan 2007 telah dibentangkan oleh Perdana Menteri pada
1 September 2006.

Kerajaan mengunjurkan ekonomi negara berkembang pada kadar 5.8%. Pertumbuhan ini diterajui oleh sektor perkhidmatan, pembuatan dan diikuti oleh sektor pertanian.

Indek harga pengguna (IHP) pula meningkat kepada 4.8 peratus pada Mac 2006, tertinggi sejak tujuh tahun, berikutan kenaikan 30% harga runcit petrol pada 28 Februari 2006.

Secara amnya, dengan peningkatan kadar inflasi bermakna kuasa belian pembeli akan berkurangan. Nilai ringgit akan menjadi rendah. Pembeli terpaksa membayar pada harga yang lebih tinggi bagi mendapatkan barangan yang diperlukan.

Dalam terma pelaburan, peningkatan kadar inflasi akan menyebabkan margin keuntungan akan menjadi kecil, tiada pulangan atau pulangan menjadi negatif.

Pelabur yang bijak akan mengambil kira peningkatan kadar inflasi dalam merangka strategi pelaburan mereka. Mempelbagaikan pelaburan kepada beberapa kelas asset merupakan strategi terbaik bagi memaksimun pulangan daripada pelaburan yang dibuat.

Dalam unit amanah, pelaburan dalam ekuiti merupakan kelas asset terbaik untuk mengekang kenaikan inflasi. Sejarah menunjukkan, pelaburan dalam ekuiti memberikan purata pulangan sebanyak 8 -15% setahun.

Oleh sebab itu, sejak sekian lama ekuiti sentiasa menjadi pilihan pelabur yang ingin membina kewangan yang kukuh!!!!

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?